Perjalanan hidup ku...

perjalanan hidup ku bermula dari hari pertama ku di lahirkan...

posisi penyusuan...irfan..

actually kalau surf kat internet posisi yang sepatutnya adalah seperti berikut..



1. Posisi Mendukung (Cradle Hold)
Ibu duduk dalam keadaan tegak dengan bahagian belakang disokong dengan bantal. Bayi diletakkan betul-betul di hadapan ibu dalam keadaan perut bayi bertemu perut ibu. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, maka kepala, belakang badan dan punggung bayi diampu oleh lengan kiri ibu. Begitulah juga jika bertukar ke bahagian kanan. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- time ummi pantang posisi nie menjadi pilihan...kerusi malas ummi jadi kan sasaran untuk ummi jayakan posisi ni...

2. Posisi Mendukung Bersilang (Cross-Cradle Hold)
Posisi ini hampir sama seperti posisi mendukung (cradle hold) di atas. Cuma bezanya ialah dalam posisi ini bayi diampu oleh tangan yang satu lagi. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, bahagian badan, belakang dan kepala bayi diampu oleh lengan kanan ibu. Tapak tangan ibu mengampu kepala bayi. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- posisi nie ummi lom pernah wat...ermmm agak2 la kalau sekarang ni ummi wat irfan selesa x..??hehehe...

3. Posisi Mendakap (Football Hold)
Posisi ini sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean kerana badan bayi tidak menekan abdomen ibu yang boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian pembedahan. Dalam posisi ini bayi diletakkan di sisi (kiri atau kanan) ibu. Badan bayi disokong oleh bantal dan juga lengan ibu. Juga ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- alahai baru laa ummi tau posisi nie...isk isk dah la ummi c sect...punya la payah time nak nyusukan irfan...p ummi gagah kan juga..asalkan anak ummi dapat susu ummi...

4. Posisi Berbaring (Lying Down)
Posisi ini juga sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean dan juga ibu-ibu yang bersalin normal yang tidak selesa untuk duduk tegak dan mungkin sakit di bahagian bawah. Ibu-ibu perlu berbaring mengiring ke kiri atau ke kanan. Belakang badan ibu dan kepala disokong dengan bantal dalam keadaan selesa. Bayi juga diletakkan dalam keadaan mengiring menghadap ibu. Belakang bayi juga disokong dengan bantal.
- posisi paling-paling ummi suka...sampai laa sekarang...hehehe silap haribulan dengan ummi sekali tido...;)

kat bawah nie aksi irfan menyusu...hai laa anak ummi...;)
Adaptasi daripada Booklet Penyusuan Susu Ibu, PPUM
Sumber gambar: med.umich.edu

1 comments:

Assalam..salam perkenalan..posisi yang paling ti suka time menyusu masa baring. time nilah kita leh rest kan..datanglah jalan-jalan kat blog saya..saya suka gak kumpul bab breastfeeding..natrah4ever.blogspot.com

 

Post a Comment