Perjalanan hidup ku...

perjalanan hidup ku bermula dari hari pertama ku di lahirkan...

Mengigau malam

Assalammualaikum wbt...


Anak-anak korang kuat mengigau tak?hehehe Irfan ni dalam kategori kuat mengigau tau..kadang-kadang tu dok jerit-jerit...kadang-kadang tu bercakap..paling teruk skit dia berjalan...hehehe kalau berjalan agak bahaya jugak la kan...

Kalau dia mengigau menangis sampai teresak-esak ummi akan peluk & dakap dia..then dia akan tidur balik...kalau dia bercakap-cakap ummi biar kan aje la..TAPI kalau dia mengigau berjalan Ummi akan 'tangkap' balik then suh dia baring semula...kadang-kadang tergelak jugak kalau dia mengigau ni..tapi ada jugak dia mengigau sampai tendang-tendang..hah yang ini tak tahan oooo...sure sakit badan kita kena tendangan padu dia..adehhhh

mengikut artikel kat sini mengata kan
Anak kerapkali mengigau pada akhir kitaran tidur atau pada awal pagi (antara 4 hingga 6 pagi). Ini adalah peringkat tidur REM atau “Tidur Mimpi” biasanya berlaku. Igauan dikaitkan dengan tahap perkembangan kanak-kanak. Sebagai contoh, kanak-kanak yang baru bertatih mungkin bermimpi dipisahkan daripada ibu bapa mereka, manakala kanak-kanak tadika pula mungkin bermimpi tentang hantu atau makhluk ganas. Dan yang bersekolah, mungkin bermimpi kematian atau sesuatu bahaya.
Mengigau ni bukan sahaja anak-anak kecik tau..ada jugak orang dewasa yang mengigau..hehehe kalau anak-anak mengigau sangat comel..kalau orang dewasa mengigau ni "LU PIKIR SENDIRI" la...hahahahaha buruk ok!

dalam artikel tu jugak ada terangkan langkah-langkah andai anak2 kita mengigau
  • Berbual dengan si manja tentang mimpi buruk itu. Ini mungkin jalan penyelesaian yang terbaik. Mimpi buruk sering dikaitkan dengan kebimbangan dan pengalaman kurang menyenangkan yang dialami oleh kanak-kanak. Tekanan dan kebimbangan ini mungkin terbawa-bawa sehingga ke waktu malam, dan mengganggu tidur mereka. Oleh itu, luangkan masa untuk berbual dengan si manja anda setiap hari. Jelaskan tentang perkara yang merisaukannya supaya si manja boleh merasa tenteram dan tidak membiarkan imaginasinya menguasai perasaan.
  • Tetapkan rutin waktu tidur yang positif. Ini bermakna menyuruh anak anda tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari. Pastikan juga anak anda tidak melakukan sebarang aktiviti yang lasak sebelum waktu tidur. Sebaliknya, biasakan si manja melakukan sesuatu yang menenangkan (seperti membaca buku cerita) sebelum anda menidurkannya. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan kekerapan mimpi buruk, malah membantu si manja bersedia dan tidur lebih cepat.
  • Gunakan lampu tidur. Kegelapan boleh menakutkan, lebihlebih lagi bagi anak-anak kecil. Penggunaan lampu tidur dapat mencegah si manja daripada memikirkan tentang perkara yang menakutkan sebelum tidur. Tambahan lagi, jika si manja terjaga daripada tidur disebabkan mimpi buruk, lampu tidur dapat menenangkan perasaannya, membolehkannya tidur semula kerana si manja tahu persekitaran biliknya adalah selamat.
  • Jaga pemakanannya. Apa yang dimakan oleh si manja anda boleh mempengaruhi kualiti tidurnya. Elakkan makanan dan snek yang mengandungi kafeina, gula dan karbohidrat yang tinggi sebelum waktu tidur kerana bahan tersebut merangsang otak. Snek sebelum tidur yang terbaik (jika mahu) adalah segelas susu suam tanpa gula atau coklat. Susu mengandungi triptofan, bahan yang menggalakkan tidur.

0 comments:

Post a Comment