Perjalanan hidup ku...

perjalanan hidup ku bermula dari hari pertama ku di lahirkan...

Tips menggalak anak membaca...


assalammualaikum!!

hari ini ummi ingin berkongsi artikel yang ummi baca dari sini mengenai cara menggalakkan anak-anak membaca....

Membaca Bersama Anak Anda
Oleh Woo Pei Jun, Pakar Psikologi Perkembangan

Seperti yang anda tahu, membaca merupakan kemahiran yang penting untuk anak anda dalam tempoh pembesarannya. Selancar mana dia membaca akan membantunya menentukan cara berkomunikasi, memahami dan belajar.

Selain daripada menunggu sehingga anak anda menjejaki alam pra-sekolah, mulakanlah proses pembacaan kepadanya terlebih dahulu. Dia mungkin tidak dapat memahami pada peringkat awal, tetapi sekiranya anda meluangkan masa bersamanya bermain dengan huruf-huruf dan perkataan, dia akan membesar dengan minat membaca!

- betul2..ummi setuju sangat2..heheh teringat ketika irfan baru 9 bulan ummi dah beli kan buku...hehehe yang dia tau masukkan buku dalam mulut...maka jangan laa ibu2 di luar sana putus asa pula ye...perlahan2 kita pupuk minat membaca ni...:)
Adakah anda tahu?
Walaupun membaca dianggap sebagai aktiviti visual, sebenarnya kesemua deria anak anda terlibat ketika mempelajari kemahiran ini.

Ketika masih dalam kandungan, anak anda boleh mendengar suara anda dan akhirnya dia boleh belajar untuk mengaitkan perkataan yang disebut dengan tandatanda bertulis.- sejak ummi mengandung memang ummi selalu berdialog dengan irfan...sambil2 tu ummi mengaji dan berzikir...

Latih anak anda mengenali huruf-huruf menggunakan jarinya dengan memberikan abjad yang terdapat dalam pelbagai tekstur, contohnya melekat kertas pasir atau kad keras di atas kertas lukisan; atau gunakan pelapik mainan berbentuk huruf.- ummi ada belikan irfan pelapik mainan yang berbentuk huruf dan nombor...mula-mula irfan dok patah-patah kan huruf2 tu...aduhaii sayang la pulakkan so ummi jadikan lapik tempat irfan main...sambil2 tu tunjukkan sekali abjad2 dan nombor2 tu dalam bentuk nyanyian so irfan excited la nak tunjuk2...:D
Di bilik mandi dan dapur, bacakan label untuknya dan biarkan dia menghidu bau buah-buahan, bahan perasa dan alatan mandian.- kalau di bilik mandi ummi suka buatkan buih2 sabun sambil2 sabun kan badan irfan....lepas tu sebut kan "wanginyaaaa"...irfan kalau sebut dia wangi sure lagi excited dia sental badan...hehehe...kalau berus gigi pulak ummi suka join skali irfan berus gigi so bila dia tengok kita gosok dia pun nak gosok gigi jugak...tu yang buatkan mandi dengan irfan boleh jadi lama :p kat area dapur jek ummi belom praktikkan...sebabnya irfan kalau kat dapur sukaaa sangat selongkar kabinet dapur...siap keluarkan periuk2 buat gendang...klunk klank klunk klank...isk
Apabila anak anda semakin besar, minta pertolongannya untuk menyalin resipi, tunjukkan bahan-bahan yang diperlukan dan biarkannya merasa apabila perlu. Bantunya mencari maklumat di perpustakaan dan internet tentang asal-usul bahan-bahan masakan eksotik.- hah yang ini sory ye ummi belum pernah praktik kan...hehehe memandangkan irfan belum boleh menulis kan...:D
Aktiviti: Cakap seperti saya
Untuk umur: 1 tahun
Apa yang diperlukan: Buku atau carta abjad-abjad (anda boleh buat sendiri dengan menggunakan pen berwarna dan kertas)

Apa yang dilakukan: Namakan setiap huruf yang anda tunjukkan. Kemudian, pamerkan gambar atau objek yang bermula dengan huruf tersebut. Semakin dia membesar, galakkannya mengulangi percakapan anda dan membentuk ayat mudah menggunakan setiap huruf.

- ummi dah praktikkan kat irfan TAPI dia jenis yang cepat bosan maka kena berselang seli dengan aktiviti lain...so far belum nampak lagi perubahannya...insyaAllah ummi akan teruskan usaha supaya irfan dapat menggunakan huruf2 tu untuk membentuk ayat...sabar ye ummi...;)

Aktiviti: Nyanyi bersama saya
Untuk umur: 2-6 tahun
Apa yang diperlukan: Puisi berirama kanakkanak/ Lagu kanak-kanak

Apa yang dilakukan: Bacakan puisi atau lagu secara kuat sambil bertepuk tangan mengikut rentak. Kemudian, jika boleh, ajak anak anda mengikutinya sekali. Lagu seperti “ABC” dan “1,2,3,4,5,Once I Caught A Fish Alive” juga boleh membantu anak anda untuk mengingati abjad dan asas mengira.

-yeahhh yang ini memang favourite irfan...aduhhh siap berjoget2 lagi tu...kalau ummi pasangkan lagu ABU ADA AYAM sure irfan akan sambut yang ujung tu...part ni memang enjoy tau...:D






4 comments:

terima kasih jihah...sudi baca di sini...;)
sama2 kita berkongsi info ye..
sama2 juga kita applikasi kan...:D

 

sedkit sebanyak ada juga saya pratikkan,perangainya pun mcm irfan mcm suka pergi kedapur dan makan buku yg diberikan....tq sbb share info ni.saya pun ada buat juga fabrik book,jadi tak de lah dia dpt koyakkan jom tgk..
http://cthoney.blogspot.com/2011/01/seluar-dah-koyak.html

 

wah!!ct buat sendiri ekk fabrik book...rajinnyaaa...uhuksss fisa beli je...aduhhh saya ni tak berapa kreatip laa...

 

Post a Comment