Perjalanan hidup ku...

perjalanan hidup ku bermula dari hari pertama ku di lahirkan...

nak makan apa...??



hehehehe dok teringat kan aksi irfan kat kenny rogers...ye ye jer die bukak menu...ader gaya nak pilih menu apa...ermmm sory la dear...irfan lom sesuai lagi nak makan2 yang berat nie...ummi order kan kentang lenyek jer la yer..;) p irfan x berkenaan dengan kentang lenyek...irfan lebih suka makan nasi..

so ummi kena laa bagi nasi kenny rogers tu kat irfan...kalau x bagi irfan siap nak bangun dari seat...aduhhaii bertuah betul..bile dh dapat nasi terus muka irfan berubah...hehehe muka puas ati dapat makan...



posisi penyusuan...irfan..

actually kalau surf kat internet posisi yang sepatutnya adalah seperti berikut..



1. Posisi Mendukung (Cradle Hold)
Ibu duduk dalam keadaan tegak dengan bahagian belakang disokong dengan bantal. Bayi diletakkan betul-betul di hadapan ibu dalam keadaan perut bayi bertemu perut ibu. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, maka kepala, belakang badan dan punggung bayi diampu oleh lengan kiri ibu. Begitulah juga jika bertukar ke bahagian kanan. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- time ummi pantang posisi nie menjadi pilihan...kerusi malas ummi jadi kan sasaran untuk ummi jayakan posisi ni...

2. Posisi Mendukung Bersilang (Cross-Cradle Hold)
Posisi ini hampir sama seperti posisi mendukung (cradle hold) di atas. Cuma bezanya ialah dalam posisi ini bayi diampu oleh tangan yang satu lagi. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, bahagian badan, belakang dan kepala bayi diampu oleh lengan kanan ibu. Tapak tangan ibu mengampu kepala bayi. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- posisi nie ummi lom pernah wat...ermmm agak2 la kalau sekarang ni ummi wat irfan selesa x..??hehehe...

3. Posisi Mendakap (Football Hold)
Posisi ini sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean kerana badan bayi tidak menekan abdomen ibu yang boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian pembedahan. Dalam posisi ini bayi diletakkan di sisi (kiri atau kanan) ibu. Badan bayi disokong oleh bantal dan juga lengan ibu. Juga ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.
- alahai baru laa ummi tau posisi nie...isk isk dah la ummi c sect...punya la payah time nak nyusukan irfan...p ummi gagah kan juga..asalkan anak ummi dapat susu ummi...

4. Posisi Berbaring (Lying Down)
Posisi ini juga sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean dan juga ibu-ibu yang bersalin normal yang tidak selesa untuk duduk tegak dan mungkin sakit di bahagian bawah. Ibu-ibu perlu berbaring mengiring ke kiri atau ke kanan. Belakang badan ibu dan kepala disokong dengan bantal dalam keadaan selesa. Bayi juga diletakkan dalam keadaan mengiring menghadap ibu. Belakang bayi juga disokong dengan bantal.
- posisi paling-paling ummi suka...sampai laa sekarang...hehehe silap haribulan dengan ummi sekali tido...;)

kat bawah nie aksi irfan menyusu...hai laa anak ummi...;)
Adaptasi daripada Booklet Penyusuan Susu Ibu, PPUM
Sumber gambar: med.umich.edu

fight with love...

sejak irfan beraksi dengan ayah...irfan dah mula nak 'membuli' orang...yang selalu jadi mangsa irfan ialah cousin's irfan abg ayip...sian ummi tengok kalau ayip kena henyak dengan irfan...ummi selalu x bagi p abg ayip selalu plak kata x kisah...alahai baik betul abang ayip nie..

ayip & ifah merelakan diri d buli irfan...aduhhh dari 5 bulan dh pndai membuli..

ayip sekali lagi menjadi mangsa masa irfan 6 bulan...

start dari situ la bermula era irfan membuli semua orang...aduhhh anak ummi nie...ader jeer peluang nak me'wrestling' orang sure dia amik kesempatan...tengoklah bukan dengan ayip jer...Pak Andak cum PA irfan pun jadi mangsa gak...

8 months dah mula wrestling dgn pak andak cum PA

ader sekali tu ummi suruh irfan sayang ummi...time tu ummi baring & panggil irfan sruh sayang ummi sekali tu bukan setakat sayang jer irfan bagi siap henyak-henyak badan ummi...bertuah sungguh anak ummi nie...

ermmm ni aksi sayang ummi ker or aksi membuli ummi nie...

aksi irfan membuli orang yang terbaru time kat Pangkor...abang ayip & abang faiz jadi sasaran..siap ader gaya lagi tu....

ayip & faiz la plak kena dengan irfan...

1st action to fight...

ermmm bila ummi belek-belek gamba irfan yang tak berapa nak lama...ummi perasan yang irfan mula belajar mempertahankan diri time irfan 5 bulan..so ummi just wanna share with u irfan's 1st action to fight...so surprised..irfan fighted back when ayah tried to provok irfan...hehehe here my hero actions..

Pangkor with love...

1st of all ummi wanna say sorry coz lama x update story pasasl irfan..ummi quite bz lately..here are some pics of irfan during holiday in Pangkor..as ummi promised before..;)

dalam kereta on d way ke Pangkor...macam2 aksi yg d wat..


d terminal jeti Lumut..farzana is irfan's cousin..


sempat gak irfan menyelit dgn cousins die..thanx to Pak Long pegang kan irfan..;)


hajat d hati nak panjat seat dalam feri...maaf ketinggian tidak mencukupi..


begitu asyik menikmati panorama d luar feri..aper la yg irfan renungkan tu yer..;)

others bz dgn exchange gift..irfan bz dgn stroller...

i'm ready to swim..d Pualau Giam..alhamdulillah naik bot tu irfan wat muka kool...x meragam langsung...



dah puas berendam irfan x sabar nak isi perut..alhamdulillah ummi bawak bekal biskut..


aktiviti d waktu petang in 2nd day...

seperti biasa lepas berendam pastinya biskut yg d cari..